Het doen en laten van Stichting Carnaval "de Pieperknallers."
Carnaval vieren, het lijkt zo eenvoudig, je trekt een maf kostuum aan,trommelt al je vrienden op en gaat naar de kroeg.Een paar pilsjes verder ben je volop carnaval aan het vieren.
Natuurlijk is het niet zo eenvoudig. Bijna het gehele jaar door zijn zo’n 100 mensen voor -en achter de schermen bezig om voor de mensen in ons dorp elk jaar weer een geslaagde carnaval voor te schotelen.
Voor een buitenstaander is het vaak niet te bevatten wat er allemaal komt kijken bij deze organisatie. Er moet van alles en nog wat georganiseerd worden. De kleding en kostuums moeten voor elkaar zijn. Programma’s moeten worden uitgewerkt. De Carnavalswagens moeten op tijd klaar staan, enz enz.
Dit levert een mooie verscheidenheid aan activiteiten op waar al in de zomermaanden aan begonnen word. Ja, je zou kunnen zeggen dat wij in het voorjaar onze winterslaap houden. Maar daarna gaan we volop aan de slag. Nu lijkt het alsof dit het voorbereiden van de carnaval al je vrije tijd opslokt, maar vele handen maken ligt werk: Stichting de Pieperknallers Escharen bestaat uit maar liefst 15 groepen en commissies met elk hun specifieke taken.
Maar uiteindelijk gaat het om één gezamenlijk doel: Carnaval in d’n Erpelkuul elk jaar weer tot een geslaagd feest maken. De jeugd heeft de toekomst, dus die wordt ook zeker niet vergeten. Dankzij het jeugdbestuur kunnen elk jaar de Jeugd Raad v Elf, de beide jeugd dansgardes, en natuurlijk de Jeugdprins en zijn gevolg een bruisend jeugdfeest vieren. Het Algemeen bestuur bestaat uit een voorzitter, een penningmeester, secretaris en twee bestuursleden Kort gezegd zetten zij de lijnen uit voor het carnavalsseizoen. Zij organiseren het programma, beheren de financiën, onderhouden de formele contacten met collega verenigingen
officiële instanties. Dit alles gaat in samenspraak met de Raad van Elf die ook deel uitmaken van de vaste kern. De Prins der Pieperknallers, heerst samen met zijn adjudant, Page en Prinses tijdelijk over d’n Erpelkuul. Iedereen bij de Pieperknallers staat achter hen, zodat zij letterlijk het middelpunt van de Carnaval worden. De Raad van Elf. Zij hebben als hoofdtaak om vierkant achter de Prins te staan.Maar natuurlijk doen zij nog veel meer. In feite voeren ze de plannen uit die het bestuur gesmeed heeft. Ophalen advertenties, deelnemen aan de pronkzitting, organiseren van de optocht Opbouwen en afbreken van het podium en het versieren van d’n Erpelkuul, verkopen van donateurkaarten. Maar ook het versieren van de woningen van prinsen, adjudanten en de pages. Hetzelfde geldt ook voor de vrouwen van de Raad. Alleen staan zij ook nog eens achter de Raad v Elf. Deze vlieger gaat zelfs op voor de Dansgarde.
Alleen wordt van hen ook nog verwacht dat ze tijdens de pronkzittingen en de carnavalsdagen de garde -en de showdans meerdere malen opvoeren.
Het instuderen en oefenen hiervoor begint al in september! .Samen met de Raad van Elf ondernemen ze van alles:
Prinsenrecepties bijwonen, Uitwisselingen met andere clubs bijwonen. Kleding organiseren, BBQ / tuinfeest samen de Pothuusburgers houden.
Deelname zeskamp binnenstad Grave, familievoetbaltoernooi en beachvolleybal.
De Wagenbouwcommissie. Dankzij deze groep staan de Prinsenwagen en de jeugdprinsenwagen er elk jaar weer spik en span bij. Opbouwen en onderhouden dus, maar ook het regelen van het transport, de stalling en verzekeren hoort daarbij. Werkgroep“optocht van Formaat”en de Dinsdagcommissie. Sinds vorig seizoen zijn deze commissies actief om ervoor te zorgen dat onze optocht en de middag activiteit tijdens de boerenbruiloft nog beter worden als het jaar ervoor.
Organiseren, promoten en deelnemers werven is hier het devies. Boerenbruidspaar commissie. Dinsdag vieren we al jaren de boerenbruiloft. De werving van het boerenbruidspaar, maar ook het verzorgen van de kleding, op touw zetten van de huwelijksceremonie. Het is een hele klus. Pronkzitting commissie. De pronkzittingen zijn altijd een leuke opwarmer voor de carnaval. Het is prachtig om te zien dat de diverse mensen uit het dorp zich weer inzetten om iets fantastisch op de bühne te zetten. Er wordt vaak voorbij gegaan aan het feit dat in deze stukken maanden van voorbereiding aan vooraf gaat. Carnavalskrant commissie. Elk jaar een mooie carnavalskrant, het is een hele klus. Advertentie ophalen en plaatsen, teksten schrijven en de gehele lay-out verzorgen. Tal van overige vrijwilligers. Van donateurs kaartenverkopen tot toneelmeester .
Dankzij onze vrijwilligers komt het helemaal weer dik voor elkaar
Stichting De Pieperknallers Escharen is een dynamische club waarin je organisatorisch, creatief, cultureel mee uit de voeten kunt. Maar dan wel op een gezellige, gemoedelijke en ongedwongen sfeer.
Kortom Bij de Pieperknallers is het altijd lachen. Maar het uiteindelijke doel is altijd: zorgen dat het feest een feest wordt.